Çeviren: Çağatay Tavşanoğlu
Yazarlar: Roy Laird & Hajin Lee 3p
![]() |
Go deneyimi beyni geliştiriyor |
Araştırıcılar, verilerini elde etmek için özel bir fMRI tipi (voksel temelli tensor yayılımlı görüntüleme) kullandılar. Bu aslında oldukça geçerli bir yöntem: geçtiğimiz senelerde İngiliz araştırıcılar hokkabazlıktaki “motor öğrenme”nin benzer değişikliklere yol açtığını benzer bir yöntemle göstermişlerdi [6,7].
Güçlü oyuncuların önsezi gibi birşey kullanarak daha iyi hamleleri görmesi, usta satranç oyuncularının bir pozisyona hızlı bir şekilde baktıklarında zayıf oyunculara göre daha anlamlı “yığınlar” gördüğünü keşfeden Chase ve Simon’un klasik 1973 yılı çalışması [8] gibi daha önceki araştırmaları da doğrulamaktadır. Bugün, yığın kuramı [9] eğitilmiş beyinlerin nasıl çalıştığı konusunda yaygın olarak kabul edilmiş bir anlayış biçimidir. Reitman’ın 1976 yılındaki makalesi [10] ustalaşma süreci konusundaki anlayışımızı usta bir go oyuncusu (ilk batılı pro oyuncu Jim Kerwin) ile daha sonra oyuna başlamış olan Bruce Wilcox’u (daha sonra ilk bilgisayar go programı olan NEMESIS’in yazarı olmuştur) inceleyerek, yığın kuramının temel ilkelerini doğrulamıştır. Diğer bazı araştırmalar, go oynayanların beyinlerinin go oynamayanlarınkinden genel nitelik bakımından daha farklı (daha iyi) olup olmadığını incelenmiştir. Seul’de (Güney Kore) Deoksoo İlkokulu’nda yapılan bir araştırma [11] ciddi go öğrencilerinin diğer alanlarda daha gelişmiş bilişsel yetenekler edinebildiğini ortaya koymuştur. Chen ve ark. [12], 2003 yılında go oyuncularının beynin çok farklı alanlarını kullandığını göstermiştir. Benzer kapsamdaki satranç araştırmaları [13] ise daha lokalize olmuş beyin aktivasyonuna ilişkin sonuçlar ortaya koymuştur.
Güçlü oyuncuların önsezi gibi birşey kullanarak daha iyi hamleleri görmesi, usta satranç oyuncularının bir pozisyona hızlı bir şekilde baktıklarında zayıf oyunculara göre daha anlamlı “yığınlar” gördüğünü keşfeden Chase ve Simon’un klasik 1973 yılı çalışması [8] gibi daha önceki araştırmaları da doğrulamaktadır. Bugün, yığın kuramı [9] eğitilmiş beyinlerin nasıl çalıştığı konusunda yaygın olarak kabul edilmiş bir anlayış biçimidir. Reitman’ın 1976 yılındaki makalesi [10] ustalaşma süreci konusundaki anlayışımızı usta bir go oyuncusu (ilk batılı pro oyuncu Jim Kerwin) ile daha sonra oyuna başlamış olan Bruce Wilcox’u (daha sonra ilk bilgisayar go programı olan NEMESIS’in yazarı olmuştur) inceleyerek, yığın kuramının temel ilkelerini doğrulamıştır. Diğer bazı araştırmalar, go oynayanların beyinlerinin go oynamayanlarınkinden genel nitelik bakımından daha farklı (daha iyi) olup olmadığını incelenmiştir. Seul’de (Güney Kore) Deoksoo İlkokulu’nda yapılan bir araştırma [11] ciddi go öğrencilerinin diğer alanlarda daha gelişmiş bilişsel yetenekler edinebildiğini ortaya koymuştur. Chen ve ark. [12], 2003 yılında go oyuncularının beynin çok farklı alanlarını kullandığını göstermiştir. Benzer kapsamdaki satranç araştırmaları [13] ise daha lokalize olmuş beyin aktivasyonuna ilişkin sonuçlar ortaya koymuştur.
![]() |
Go ustalarının beyinlerinde go oynamamış insanlara göre farklılılar tespit edildi |
Lee ve ark.’nın çalışması [1], bu konudaki anlayışımızı bir adım öteye götürmüştür: yüksek seviyede bilişsel öğrenmenin beynin fiziksel yapısı üzerine etkisi vardır, tıpkı spor faaliyetlerine katılmanın vücut üzerindeki etkisi gibi. Bu bulgu, geçmişten beri gelen “doğa mı-yetişme mi” tartışmasına önemli çıkarımlar da sağlayacaktır. Mevcut geleneksel yaklaşım “tecrübelerimiz tarafından şekillendiriliriz” değil “nasıl doğduysak öyleyiz”dir. Beynin açık bir şekilde düşünebilme, duyguları yönetebilme ve bizi insan yapan diğer işleri sürdürebilme yeteneği, çoğu kez biyolojik, doğuştan ve beyin-temelli olarak görülmüştür.
![]() |
Ya haplar işe yaramıyorsa? |
Çerivi yazının kaynağı:
Laird R., Lee H. 3p (2010) New study finds playing go make brains grow. American Go Association 6 September 2010, http://www.usgo.org/news/2010/09/new-study-finds-playing-go-makes-brains-grow/. Erişim: 15.11.2011.
Kaynakça
[1] Lee B., Park J.-Y., Jung W.H., Kim H.S., Oh J.S., Choi C.-H., Jang J.H., Kang D.-H., Kwon J.S. (2010) White matter neuroplastic changes in long-term trained players of the game of "Baduk" (GO): A voxel-based diffusion-tensor imaging study. Neuroimage 52: 9-19.
[3] http://www.termbank.net/psychology/3680.html. Erişim: 19.11.2011
[4] http://tr.wikipedia.org/wiki/Beyaz_madde. Erişim: 19.11.2011
[5] http://en.wikipedia.org/wiki/White_matter. Erişim: 19.11.2011
[6] Scholz J., Klein M.C., Behrens T.E.J., Johansen-Berg H. (2009) Training induces changes in white matter architecture. Nature Neuroscience 12: 1370-1371.
[7] Hamzelou J. (2009) Learning to juggle grows brain networks for good. NewScientist 11 October 2009. http://www.newscientist.com/article/dn17957-learning-to-juggle-grows-brain-networks-for-good.html. Erişim: 19.11.2011.
[8] Chase W.G., Simon H.A. (1973) Perception in chess. Cognitive Psychology 4: 55-81.
[9] http://en.wikipedia.org/wiki/Chunking_(psychology). Erişim: 19.11.2011.
[10] Reitman J. S. (1976) Skilled perception in Go: Deducing memory structures from inter-response times. Cognitive Psychology 8: 336-356.
[11] Laird R. (2011) The Deoksoo study: does playing go make kids smarter? The American Go Foundation, http://www.agfgo.org/Koreastudy.htm. Erişim: 21.11.2011.
[12] Chen X., Zhang D., Zhang X., Li Z., Meng X., He S., Hu X. (2003) A functional MRI study of high-level cognition. II. The game of GO. Brain Brain Research. Cognitive Brain Research 16: 32-37.
[13] Atherton M., Zhuang J., Bart W.M., Hu X., He S. (2003) A functional MRI study of high-level cognition. I. The game of chess. Brain Brain Research. Cognitive Brain Research 16: 26-31.
[14] Shotwell P. (2002) Reflections on language and philosophy in regard to cognitive psychology, artificial intelligence and educational studies of chess and go. http://www.usgo.org/resources/downloads/goandpsych.pdf Erişim: 21.11.2011.
[15] The Bob High Memorial Library. http://www.usgo.org/bobhighlibrary/ Erişim: 21.11.2011.
Cagatay guzel yazi olmus, tesekkurler.
YanıtlaSil